Lepiej naprawić oryginalną stacyjkę niż kupić zamiennik lub używaną. Wyjaśniamy dlaczego

Stacyjka to jeden z elementów niezbędnych do prawidłowego działania każdego pojazdu. Bez niej nie uruchomimy zapłonu, co oznacza, że jest używana przy każdym uruchomieniu samochodu. Przy częstym jeżdżeniu eksploatuje się ją zatem nieraz bardzo intensywnie i w końcu może się zepsuć. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest naprawa stacyjki.

Jak rozpoznać psującą się stacyjkę?

Wewnętrzne uszkodzenie mechanizmu stacyjki bardzo łatwo rozpoznać, ponieważ kluczyk zaczyna się blokować lub przestaje się kręcić. Zauważamy, że stacyjka daje opór, czujemy, że coś w niej haczy – po prostu przestaje płynnie działać. Zdarza się także, że przy próbie wyciągnięcia lub przekręcenia kluczyk się łamie i jego część zostaje w stacyjce. Stacyjka może zostać również uszkodzona podczas próby włamania do samochodu. W każdym przypadku uruchomienie samochodu może okazać się niemożliwe bez pomocy fachowca. W przypadku całkowitego unieruchomienia pojazdu dochodzi jeszcze spory koszt holowania, dlatego na sygnały zepsucia stacyjki warto reagować z wyprzedzeniem.

Co zrobić z zepsutą stacyjką? Naprawić!

Zablokowaną lub uszkodzoną stacyjkę można:

  • naprawić (zregenerować),
  • wymienić na używaną,
  • wymienić na dostępny dla danego modelu samochodu zamiennik.

Jeśli dają się zauważyć pierwsze objawy zepsucia stacyjki, czyli stacyjka sporadycznie się zacina lub czuć, że jest problem z obróceniem klucza, wiele osób próbuje ją naprawić. Amatorzy używają w tym celu dostępnych na rynku smarów. To jednak rozwiązanie chwilowe, które może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wprowadzenie do stacyjki smaru sprawia bowiem, że zalegający tam brud tylko się ubija. Jeżeli jednak mechanizm stacyjki całkowicie się zablokuje, problem rozwiąże wyłącznie interwencja fachowca, który naprawi oryginalną stacyjkę. Na nic zdadzą się domowe sposoby wyczyszczenia mechanizmu stacyjki.

Dlaczego regeneracja stacyjki to lepsze rozwiązanie?

W razie problemów ze stacyjką najlepiej zwrócić się o pomoc do profesjonalisty, ale można też spróbować wyjąć ją samemu (zobacz jak tu i tu) i dopiero wtedy oddać do naprawy. Fachowiec dokładnie sprawdzi, co się zepsuło i który element stacyjki wymaga naprawy lub wymiany. Z doświadczenia wiemy, że najczęściej trzeba wymienić kostkę stacyjki lub bębenek. Naprawienie oryginalnej stacyjki będzie więc dużo tańszym rozwiązaniem niż kupienie nowej, najczęściej chińskiej. Ponadto pozostawiamy oryginalne, trwalsze części, jak korpus czy sprawne bębenki. Zamienniki są zawsze gorszej jakości niż oryginalne komponenty. To sprawia, że wymieniony mechanizm będzie się szybciej zużywał i jest narażony na ponowne uszkodzenie w niedługim czasie. Nie ryzykujmy, że tańszy zamiennik lub używana stacyjka zbyt szybko przysporzą nam tych samych problemów.

Pamiętajmy, że wymiana stacyjki na nową lub zamiennik wiąże się również z koniecznością wymiany kluczy bądź ponownego ich kodowania. To oczywiście dodatkowy koszt.

Podsumowując, naprawa stacyjki przez profesjonalistę to najlepsza alternatywa – taniej jest zregenerować starą niż kupić nową czy używaną stacyjkę, do tego zachowujemy większość oryginalnych części i mamy ten sam klucz do stacyjki i zamków w samochodzie (nie musimy przekodowywać kluczy, jeżeli nie były wymieniane).

Skorzystaj z usług Włamywacza, który naprawi oryginalną stacyjkę już w kilka godzin.

 
Scroll to Top